انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

تپه حسنلو ثبت جهانی می شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان آذربایجان غربی گفت : محوطه تاریخی بسطام در شهرستان چایپاره و تپه حسنلوی نقده برای ثبت در فهرست جهانی انتخاب ومدارک آنها برای ثبت در آثار تاریخی جهانی ارسال شده است . 

                      تپه حسنلو

اسدالله علیزاده در گفتگو با ایرنا افزود : محوطه تاریخی بسطام سومین محوطه بزرگ مربوط به هزاره اول پیش از میلاد مسیح در ایران است. وی تاکید کرد : این محوطه از نظر وسعت سومین محوطه شناخته شده اورارتویی در جهان است که بر اساس کتیبه باقیمانده از روسای دوم ، پادشاهان اورارتوها ، در سالهای 685 تا 645 قبل از میلاد ساخته شده است. وی اظهار کرد : این قلعه در ضلع جنوبی روستای بسطام از توابع چایپاره، بر بالای کوهی مشرف به دشت و دره بسطام بنا شده است. وی افزود : قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه ( دروازه های محل استقرار سربازان اصطبل اسب ها ) ، میان قلعه ( معبد خدای خدایان اورارتو و یکی از انبارهای بزرگ آذوقه ) و بالا قلعه شامل ارگ و کاخ پادشاهی تشکیل شده است .

علیزاده ادامه داد : تپه حسنلوی نقده نیز به عنوان محوطه مبنا در لایه نگاری و گاه نگاری تاریخی شمالغرب ایران است. وی گفت : این تپه که شهرت جهانی دارد بقایای یک شهر د‍ژمانایی در هزاره اول پیش از میلاد است. وی ادامه داد : معروف ترین شی کشف شده از تپه حسنلو که ارزش تاریخی بالایی دارد و دارای شهرت جهانی است جام زرینی است که در کاوشهای 50 سال پیش ، از این محل به دست آمده است .

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان آذربایجان غربی گفت : حسنلو مرکز پروژه مشترک باستان شناسی سابق ایران و دانشگاه پنسیلوانیا در شمالغرب ایران بوده و در سال 1954 توسط دکتر رابرت دایسون مورد کاوش قرار گرفته است .

تا کنون دو اثر تاریخی آذربایجان غربی شامل مجموعه باستانی و تاریخی و فرهنگ تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران در ردیف آثار جهانی از سوی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است .

هفته نامه حیدر بابا – شماره 296

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد