انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

شیخ صفی الدین اورموی

اجمالی بر زندگینامه استاد موسیقی و خط

 

استاد صفی الدین اورموی:

استاد صفی‌الدین اورموی نه تنها افتخار اورمو و آذربایجان بلکه افتخار ایران و دنیای شرق و عالم موسیقی است. او را ابوالمفاخر و عبدالمؤمن نیز می‌گفته‌اند و فرزند شخصی است به نام یوسف بن فاخر از شهر اورمیه که در حدود ۶۱۳ هجری قمری در همین شهر از مادر زاده است. 

 صفی‌الدین عبدالمؤمن اورموی را می‌توان شخص دوم از سه موسیقی‌دان بزرگ ایران و عالم اسلام دانست که نخستین ایشان ابونصر فارابی و سومین آنان خواجه عبدالقادر غیبی مراغه‌ای است منتهی چون آثار عبدالقادر عموماً به زبان پارسی نوشته شده از حیث شهرت در خارج ایران به پایه فارابی و صفی‌الدین نرسیده است. 

صفی‌الدین در اوایل جوانی برای تحصیل علم رهسپار بغداد شد و در حالیکه ۱۸ سال بیش نداشت در مدرسه معروف مستنصریه که بامر المستنصر بالله عباسی به سال ۶۳۱ هجری قمری در بغداد تأسیس یافت نام‌نویسی کرد.

ادامه مطلب ...

بمناسبت روز جهانی صنایع دستی

 بسیاری از جهانیان صنایع دستی ایران را در موزه ها، نمایشگاه ها و فروشگاه های محل سکونت خود مشاهده می کنند، ولی اعجاب این آثار به حدی است که آن ها را به پایگاه های تولید خود جذب می کند و این گونه است که گردشگران بی شماری تمایل دارند تا بازارهای قدیمی ایران را به عنوان کانون تولید صنایع دستی، نظاره کنند.

نمایشگاه صنایع دستی اورمیه تمدن غنی چندین هزار ساله ایران در برابر تمدن های نه چندان دور اروپایی و آمریکایی هر گردشگری را متحیر می سازد و او را ترغیب می کند تا تکه ای از این سرزمین کهن را به عنوان خلاصه ای از تاریخ ایران زمین، به سوغات ببرد و این تکه ارزشمند برای گردشگران، همان صنایع دستی است که روح و عشق انسان شرقی در آن پیوند خورده و این اعجاب سرزمین ایران است که گردشگران را متمایل می سازد تا از هر گوشه ای سوغاتی ارزشمند به ارمغان ببرند. جهانیان با وجود تنوع و تکثر صنایع دستی ایران تنها با تعداد محدودی از این صنایع آشنا هستند ولی معرفی صنایع دستی ایران می تواند در صنعت گردشگری و اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد. بافت عشایری، روستایی و شهری به همراه اقلیم و مواد اولیه متنوع، تولید صنایع دستی متنوعی را در سطح کشور منجر شده است.

در ادامه به مهم ترین سوغات و صنایع دستی شهر ارومیه اشاره می نماییم، که شامل صنایع چوبی، نقل، حلوا، بیدمشک، لباس های پشمی دست بافت، عسل، لبنیات و عرقیات گیاهی است.

      صنایع چوبی اورمیه           بازار فرش اورمیه  

متاسفانه صنایع دستی ایران همواره در حاشیه قرار گرفته، در حالی که ارزش این صنایع به لحاظ هنری، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی به حدی است که ضمن کسب جایگاهی ارزنده در میان اقلام صادراتی کشور، جاذبه ای برای گردشگران محسوب می شود؛ چرا که بیشتر گردشگران ایران با هدف تجارت و خرید وارد کشور می شوند و معرفی این تولیدات اصیل و جاذب می تواند این افراد را ارضا نماید.

 

نویسنده: مهدی نوری

شهید مهدی باکری

سردار سرلشکر پاسدار شهید مهدی باکری  

فرمانده لشکر 31 عاشورا

 تولد و کودکی 

به سال 1333 ه.ش در شهرستان میاندوآب در یک خانواده مذهبی و باایمان متولد شد. در دوران کودکی، مادرش را – که بانویی باایمان بود – از دست داد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ارومیه به پایان رسانید و در دوره دبیرستان (همزمان با شهادت برادرش علی باکری به دست دژخیمان ساواک) وارد جریانات سیاسی شد. 

 

فعالیت های سیاسی – مذهبی 

پس از اخذ دیپلم با وجود آنکه از شهادت برادرش بسیار متاثر بود، به دانشگاه راه یافت و در رشته مهندسی مکانیک مشغول تحصیل شد. از ابتدای ورود به دانشگاه تبریز یکی از افراد مبارز این دانشگاه بود. او برادرش حمید را نیز به همراه خود به این شهر آورد.

شهید باکری در طول فعالیت های سیاسی خود (طبق اسناد محرمانه بدست آمده) از طرف سازمان امنیت آذربایجان شرقی (ساواک) تحت کنترل و مراقبت بود.

پس از مدتی حمید را برای برقراری ارتباط با سایر مبارزان، به خارج از کشور فرستاد تا در ارسال سلاح گرم برای مبارزین داخل کشور فعال شود.

شهید مهدی باکری در دوره سربازی با تبعیت از اعلامیه حضرت امام خمینی(ره) – در حالی که در تهران افسر وظیفه بود – از پادگان فرار و به صورت مخفیانه زندگی کرد و فعالیت های گوناگونی را در جهت پیروزی انقلاب اسلامی نیز انجام داد. 

 

ادامه مطلب ...

ثبت مسجد جامع ارومیه در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مسجد جامع شهر ارومیه برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شده است.

 محمد علیزاده ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: پرونده این اثر تاریخی برای معرفی به سازمان جهانی یونسکو به معاونت حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی ادامه داد: ارزش معنوی و معماری، منحصر بودن و قدمت این اثر در این پرونده ارائه شده است که پس از بررسی در کمیته فنی سازمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال می شود.  


مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه از احداث چهار کمپ گردشگری در استان خبر داد و اظهارداشت: این کمپ ها در قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، تپه حسنلوی نقده و محور ارتباطی ماکو به خوی احداث خواهند شد.

علیزاده بیان داشت: این کمپها هر کدام با دو میلیارد ریال اعتبار احداث خواهند شد و شامل نمازخانه، توقف گاه خودرو، سرویسهای بهداشتی و آلاچیق و فضای سبز خواهند بود، که عملیات اجرایی این طرحها بزودی آغاز و تا پایان سالجاری بهره برداری از آنها آغاز خواهد شد.

مسجد جامع ارومیه یکی از مساجد قدیمی آذربایجان غربی است که در مجاورت بازار ارومیه واقع شده و مربوط به نیمه دوم سده هفتم هجری قمری است.

در صورت ثبت این اثر مسجد جامع ارومیه سومین اثری خواهد بود که پس از قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب در فهرست آثار جهانی ثبت می شود.

انواع گردشگری

انواع گردشگری در حالی که برخی کشورها با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های گسترده به خوبی از عواید صنعت پردرآمد گردشگری منتفع می شوند ما در کشورمان هنوز با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه هستیم و حتی شناخت درست و کاملی از انواع و اقسام گردشگری نداریم و تنها ذهنیت های موجود از گردشگری، بناهای تاریخی و گردشگری طبیعی(طبیعت گردی) است.

شکی نیست برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی و تشویق انها برای بازدید چند باره و مضاعف از جاذبه های متعدد و متنوع کشورمان باید آگاهی های عمومی و فرهنگ گردشگری را در متن جامعه ایجاد کرده و افزایش دهیم. ابتدایی ترین نوع این آگاهی ها، شناساندن الفبای صنعت گردشگری یعنی انواع و اقسام آن است. این شناخت برای همه از جمله مدیران و دست اندرکارن مربوطه نیز بسیار حیاتی است، چرا که دراین صورت نیازها و امکانات مورد نیاز مختلف گردشگران را می شناسند و برای رفع آن اقدام می کنند و بسیاری موارد دیگر.

بنابراین در این بخش کوشش خواهیم کرد به این مهم بپردازیم.

ادامه مطلب ...