انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

مهر اصالت یونسکو برای آثار صنایع دستی

دریافت مهر اصالت برای آثار صنایع دستی از سال ۲۰۰۱ از سوی یونسکو و در جهتحمایت از تولید کنندگان، ایجاد اشتغال و بهتر شدن کیفیت کالاها به صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا شروع و در سال ۲۰۰۴ در آسیای مرکزی ادامه پیدا کرد. که در سال ۲۰۰۶ مهم‌ترین پروژه یونسکو شد و در سال ۲۰۰۷ ایران و آفریقا نیز به این مراسم اضافه شدند که شامل شش رشته قلم کاری، خاتم، ملیله، گلیم ورنی، گلیم قشقایی و تسبیح نازک کاری بود.

ایران در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار توانست در این زمینه برای ۶ اثر  این مجوز را دریافت کند و در دومین حضور صنایع دستی ایران، که به میزبانی ایران در سال ۱۳۸۷ برگذار گردید، و ۴۵ اثر صنایع دستی ایرن مهر اصالت را دریافت کردند.


                 


            


معیار های یونسکو برای اعطای مهر اصالت شامل، حفظ اصالت و آنچه که ریشه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود، نوآوری و خلاقیت، قابلیت ایجاد بازار و کسب پیشه، سازگاری تولید با محیط زیست و عدالت محوری در جهت حفظ حقوق کارگاه‌ها و کارگران است.

کشورمان با برنامه‌ریزی در راستای آماده سازی هنرمندان برای تولید کالاهای بهتر در جهت دریافت مهر اصالت و تلاش برای راه ‌اندازی نشان ملی در ایران قدم برداشته، تا بتوان همانند برنامه مهر اصالت یونسکو را در ایران هم داشته و در نتیجه پیش زمینه حضور خارجی کالاهای صنایع دستی ایران فراهم شود.


تا کنون گلیم ‌بافی، قلم کاری، شعر بافی، نگارگری، زیر اندازهای سنتی، منبت، معرق، سازهای سنتی، مینا کاری، نازک‌ کاری، سفال و سرامیک، ملیله ‌کاری، طلا کوبی روی فلز، کاشی، مشبک و... از جمله رشته‌ هایی هستند که توانسته اند مهر اصالت بگیرند.

همچنین اصفهان تنها استانی است که توانسته بیشترین مهر اصالت را دریافت کند. اصفهان جاذبه ‌هایی دارد که به صورت خودکار باعث می‌شود تا فعالان صنایع دستی این شهر در مقایسه با دیگر استانها بیشتر باشند و بتوانند آثار بهتری ارائه کنند.

ایران در حال حاضر با بیشترین دریافتی مهر اصالت یونسکو رتبه اول را در بین کشورهای جهان دارد. امید است در آینده ی نزدیک شاهد دریافت این مهر برای آثار بیشتری از صنایع دستی استان آذربایجان غربی نیز باشیم.


نویسنده: مهدی نوری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد