انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 12 اثر رسید

ثبت دو اثر تاریخی ایران در یونسکو

خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین در اردبیلکمیته میراث جهانی یونسکو، در سی و چهارمین نشست خود 2 اثر تاریخی و فرهنگی ایران را در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده است.
این دو اثر تاریخی و فرهـنگی که از سـوی جمـهوری اسـلامی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشــنهاد شده بود شامل "خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل" و "مجموعه بازار تاریخی تبریز" بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی یونسکو، در نشست امسال کمیته میراث جهانی که در برزیل برگزار شد، 32 اثر طبیعی و فرهنگی جدید از 35 کشور برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد شده بودند که نام این دو اثر ارزشمند تاریخی ایران در میان آثار برگزیده این دوره به چشم می‌خورد.
بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با دارا بودن بناهایی از سال 735 تا 1038 هجری قمری، به عنوان یک مجموعه معماری، کاشی‌کاری پرحجم معرق، نقاشی‌های مطلای دیواری، صندوق منبت و مشبک قبور، درهای نقره‌پوش و تالار چینی‌خانه به ثبت یونسکو رسید.
این بنا علاوه بر زیبایی و ارزش تاریخی، خانقاه و محل نیایش بسیاری از صوفیان نیز هست.
مجموعه بازارهای تاریخی تبریز نیز به عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان، و با قدمتی که به 9 قرن پیش باز می‌گردد، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و فرهنگی آن زمان، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

ادامه مطلب ...

دریاچه ارومیه و توریسم

زیرساخت‌های دریاچه‌ارومیه متناسب با گردشگران نیست

 

یکی از گردشگران دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است: لجن دریاچه ارومیه طلای سیاهی است که ارزش آن را نمی‌دانید و مسوولان گردشگری استان برای گردشگران و استفاده از این ظرفیت‌ و نعمت خدادادی باید بستر و ابزارهای بسیار وسیع‌تری فراهم کنند.

این گردشگر که خود را توریست حرفه‌ای معرفی می‌کرد، ادامه داد: امکانات توریستی این دریاچه در حد زیر صفر بوده است. امروزه بحث اکوتوریسم و توریسم پزشکی موضوعاتی هستند که کشورها درصدد خلق این ظرفیت هستند در حالی‌که استان آذربایجان غربی با این‌چنین ثروت عظیم خدادادی و طبیعی مهجور و مغفول مانده است.

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: وقتی که آب نیمه‌جان کم‌عمق دریاچه در زیر پای گردشگران و فاصله بسیار زیاد تا آبی با عمق حداقل یک متر را با اینچنین وضعی مشاهده می‌کنیم انگار آخرین نفس‌های دریاچه را زیر پایت حس می‌کنی و این امر برای من به عنوان یک ایرانی بسیار غم‌انگیز است؛ دلم می خواهد تا با باران اشک‌های چشمانم به خاطر این تمنای بیهوده دریاچه او را سیراب و پرآب سازد.

ادامه مطلب ...

زمین های پاراگلایدر ارومیه بی نظیر است

www.iranairsports.comمسوول آموزش انجمن های پاراگلایدر کشور گفت: تمامی شرایط برای ورزش پاراگلایدر در ارومیه فراهم است و با قاطعیت می توان گفت زمین های پاراگلایدر ارومیه در ایران بی نظیر است.   

به گزارش روابط عمومی تربیت بدنی آذربایجان غربی، فرهاد حق شناس کوه بلند و آب و هوای خوب را مهم ترین پارامترهای مورد نیاز ورزش پاراگلایدر اعلام کرد و افزود: ارومیه یکی از مناسب ترین مکان ها برای توسعه ورزش پاراگلایدر کشور با توجه به وجود این امکانات محسوب می شود.
وی پیرامون برگزاری فینال مسابقات پارگلایدر کشور که به میزبانی ارومیه در حال برگزاری است نیز گفت: سطح این مسابقات تاکنون بسیار مطلوب بوده است.
مسابقات پاراگلایدر با شرکت 110 نفر ورزشکار از 19 استان کشور با هدف انتخاب و دعوت نفرات برتر به تیم ملی برگزار شده است.
حق شناس با اشاره به برگزاری مسابقات پاراگلایدر در دو رشته فرامنطقه ای و آکروبات افزود: مسابقات رشته آکروبات برای اولین بار در سطح کشور برگزار می شوند.
وی با قدردانی از تلاش های انجام شده افزود: مسوولان آذربایجان غربی تاکنون همکاری بسیار خوب و مساعدی را برای برگزاری مطلوب این مسابقات داشته اند.
وی با تاکید بر روند رو به رشد ورزش های هوایی یادآور شد: در سال 76 ورزش هوایی ایران تنها 29 خلبان داشت ولی امروز این تعداد به بیش از 10 هزار نفر رسیده است.
حق شناس در ادامه برگزاری سومین دوره مربیگری پاراگلایدر را از دیگر برنامه های انجمن ورزش های هوایی عنوان کرد و گفت: این دوره آموزشی بعد از ماه مبارک رمضان در استادیوم آزادی تهران برگزار می شود.
فینال مسابقات پاراگلایدر از سوم مرداد ماه سال جاری در کوه خلیل ارومیه برگزار شد.
لازم به یادآوری است، مراحل مقدماتی این دیدارها در سه استان کردستان، کرمانشاه و خراسان رضوی انجام شده است.

منبع: اداره کل تربیت بدنی آذربایجان غربی

برنامه جدید مسابقات والیبال جام مردان آسیا

پس از انصراف تیم اندونزی برنامه جدید مسابقات والیبال جام مردان آسیا AVC CUP2010 در ارومیه اعلام شد.

برنامه جدید مسابقات والیبال جام مردان آسیا که از دهم تا 16 مرداد ماه سالجاری با حضور 8 تیم آسیایی در دو گروه الف و ب برگزار می شود بعد از انصراف اندونزی از این دور از مسابقات اعلام شد.

گروه بندی این مسابقات به شرح زیر است:

گروه الف: چین تایپه - ایران - هند - چین

گروه ب : کره - قزاقستان - استرالیا - ژاپن

برنامه مسابقات در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...