انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

دریاچه ارومیه و توریسم

زیرساخت‌های دریاچه‌ارومیه متناسب با گردشگران نیست

 

یکی از گردشگران دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است: لجن دریاچه ارومیه طلای سیاهی است که ارزش آن را نمی‌دانید و مسوولان گردشگری استان برای گردشگران و استفاده از این ظرفیت‌ و نعمت خدادادی باید بستر و ابزارهای بسیار وسیع‌تری فراهم کنند.

این گردشگر که خود را توریست حرفه‌ای معرفی می‌کرد، ادامه داد: امکانات توریستی این دریاچه در حد زیر صفر بوده است. امروزه بحث اکوتوریسم و توریسم پزشکی موضوعاتی هستند که کشورها درصدد خلق این ظرفیت هستند در حالی‌که استان آذربایجان غربی با این‌چنین ثروت عظیم خدادادی و طبیعی مهجور و مغفول مانده است.

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: وقتی که آب نیمه‌جان کم‌عمق دریاچه در زیر پای گردشگران و فاصله بسیار زیاد تا آبی با عمق حداقل یک متر را با اینچنین وضعی مشاهده می‌کنیم انگار آخرین نفس‌های دریاچه را زیر پایت حس می‌کنی و این امر برای من به عنوان یک ایرانی بسیار غم‌انگیز است؛ دلم می خواهد تا با باران اشک‌های چشمانم به خاطر این تمنای بیهوده دریاچه او را سیراب و پرآب سازد.

وی اظهار امیدواری کرد تا در دوره‌های بعدی سفر شاهد امکانات بیشتر و بالا رفتن آب دریاچه برای تسهیل در گردش و بازدید از این دریاچه ملی باشد.

کریمی، مدیرعامل آب و منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز درباره وضعیت دریاچه ارومیه توضیح داد: آب دریاچه ارومیه در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 سانتی متر کاهش داشته که یکی از دلایل آن افزایش بی‌سابقه دما در تابستان امسال بوده است.


تاثیر بسزای اقلیم خاص آب و هوایی استان در جذب توریسم دریاچه ارومیه

 

مطلبی فر، مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی نیز در این‌خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: نقش اقلیم‌های خاص هوایی در بحث توریسم انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: درصد گردشگران دریاچه ارومیه نیز بر اساس اقلیم خاص آب و هوایی استان و زیباهای منحصر به فرد خود دریاچه می‌تواند در حد و اندازه‌های بین المللی باشد.

مطلبی فر با اشاره به افزایش 25 درصدی بارندگی‌ها در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، گفت: با وجود این افزایش، علت کاهش آب دریاچه به خاطر این است که آب باران به دریاچه نرسیده و در مسیر آب ریز ها و رودخانه‌ها به شکل دیگری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی، استفاده بی رویه از منابع زیر زمینی سدهای احداث شده بر رودخانه‌ها و کمبود بارندگی را از عوامل مهم کم شدن آب دریاجه ذکر کرد و افزود: گرم شدن هوا و تبخیر یکی از عوامل مهم این عارضه است.

 

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی در تشریح عوامل مهم بر افزایش آب دریاچه، بیان کرد: بارندگی مطمئنا در افزایش آب دریاچه تاثیر گذار است ولی کافی نیست.

 

مطلبی فر با اشاره به این‌که بحران دریاچه ارومیه یک بحران ملی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: امضای 220 نماینده در سطح کشور نشان از حساسیت ملی موضوع دارد. این اداره کل آمادگی در اختیار قرار دادن تحقیقات کاربردی را به مدیریت ارشد استان داراست.

وی با اشاره به این‌که حل سریع این موضوع نیاز به مدیریت منطقی و علمی و همه جانبه و عزم ملی دارد، خاطرنشان کرد: پایه هر عمل، کار تحقیقاتی است؛ این اداره کل با طراحی و تعریف سمینارها و کارگاه‌هایی علمی، هر دوماه یک بار با استفاده از کارشناسان و پژوهشگران دانشگاهی و رویکردی تخصصی و مطالعاتی و در خصوص محیط زیست و دریاچه ارومیه سعی در ایفای رسالت خود در این خصوص دارد. در این راستا میزگردی تخصصی در مورد پدیده‌های جوی مخرب برای دریاچه ارومیه برگزار شده است که نتایج آن به مسوولان ذیربط انعکاس داده خواهد شد.

 

مطلبی فر با اشاره به ایده بارورشدن ابرها برای حل کم آبی دریاچه ارومیه، اظهار داشت: نیاز اولیه این موضوع مطالعات و اطلاعات اولیه هواشناسی و تمرکز علمی در خصوص موضوع است و در حال حاضر نمی‌توان در مورد تاثیرات این موضوع بدون مطالعه دقیق و بررسی علمی اظهار نظر کرد.

 

وی، نوع بارش‌ها را در میزان اثرگذاری بر میزان افزایش آب دریاچه ارومیه بی تاثیر ذکر کرد.

با توجه به اهمیت و جایگاهی که احیاء و مدیریت وضعیت دریاچه ارومیه دارد ضروری است تا با رویکرد علمی و تخصصی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، هدف‌گذاری شود و لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌تر و جامع‌تر از بعد علمی و اجرایی در سطح استان‌های همجوار با حضور پررنگ پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها و پژوهشگران و نگرش چند وجهی به موضوع دریاچه ارومیه از ابعاد مختلف توریستی و زیست‌محیطی را نشان می‌دهد.

.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد