انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

موزه سنگ آذربایجان غربی وارد فاز اجرایی می‌شود

به‌زودی؛ موزه سنگ آذربایجان غربی وارد فاز اجرایی می‌شود. 

سه گنبد - ارومیه - Yurd Instituteبه‌زودی فاز اجرایی ایجاد نخستین موزه سنگ آذربایجان غربی در محوطه بنای تاریخی سه گنبد ارومیه آغاز می‌شود. 

مدیر پروژه مطالعه محتوایی 4 موزه در سطح استان آذربایجان غربی با بیان این‌که مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به دوران سلجوقی است و در مدخل آن سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است گفت: موزه سنگ درمحوطه سایت ساخته شده و در آن سنگهای قبر- قوچ های سنگی و پایه ستون های سنگی و.. به نمایش گذاشته خواهند شد. 

عباس بیگی افزود: درحال حاضر طراحی محوطه به پایان رسیده و پروژه به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. برخی از سنگ‌های برجسته و تاریخی استان نیز توسط یکی از اساتید گرافیست و پیکره ساز در حال ساخت است و درموزه به نمایش گذاشته می‌شود.
بنای سه گنبد متعلق به دوره سلجوقی است و در مرکز شهر ارومیه قرار دارد. این بنا از دو بخش سرداب (محل مدفن) و شیون‌گاه تشکیل شده است و دو ورودی مستقل دارد. مصالح آن سنگ، آجر و گچ است و گنبد کم خیزی به شکل عرقچین دارد. شکل نقشه آن از بیرون مدور و از داخل چهارگوش است و دو روزنه در شرق و غرب بنا دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سه گنبد وجود دو قاب تزیینی در جبهه شمالی بنا حاوی مقرنس، گره‌بندی و کتیبه‌های کوفی با نام بانی و سازنده آن است. در ایجاد این بدایع و نگارش خطوط از سنگ‌های کوچک استفاده شده است. سه گنبد به دستور امیر «شیث قاطه المظفری» ساخته شد. معمار بنا «منصور ‌بن موسی» و سال احداث آن نیز 580 هـ‌.ق است.

گفتنی است این برج در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، این بنا آرامگاه بوده و در جنوب شرقى ارومیه ساخته شده است. مقبره یا برج آجرى سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجرى میدانند به این سبب که در مدخل آن سه کتیبه به خط کوفى قرار دارد که آن را از سنگ تراشیده‌اند. 

طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. از نظر معماری این بنا با مقابر قرن ششم هجری قمری بخصوص مقابر مراغه و سایر مقبره های دوره های سلجوقی مشابهت فراوانی دارد. 

بنای تاریخی سه گنبد سکوی بلندی است که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است. 

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد