انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

راه اندازی چهار موزه تخصصی در آذربایجان غربی

چهار موزه تخصصی درآذربایجان غربی ایجاد می شود.

 

موزه ارومیه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: موزه های سنگ، ساعت، سرکیس خوی و حسنلو این موزه ها را شامل می شوند که تا پایان سال جار ی به 7 موزه موجود در استان اضافه خواهند شد.

 حسن سپهرفر افزود: موزه سنگ که در محوطه فضای باز بنای تاریخی سه گنبد ارومیه ایجاد می شود شامل  مولاژ برخی کتیبه های شاخص تاریخی و تعدادی سنگ قبر، کتیبه، سرستون و پایه ستون است که به زودی به بهره بردار ی خواهد رسید.

موزه ارومیه          

توسعه موزه های ارومیه و نقده و بازگشایی موزه مردم شناسی ارومیه از دیگر برنامه های این معاونت در سال جاری است.

منبع: روابط عمومی و امور فرهنگی، اجتماعی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

بازدید نمایندگان یونسکو از مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران

نمایندگان یونسکو  از مجموعه جهانی  قره کلیسای چالدران بازدید کردند.


قره کلیسا در چالدران در پی برگزاری نخستین کارگاه ملی گزارش ادواری پایگاه های ثبت جهانی ایران، هیاتی 10 نفره از کارشناسان یونسکو، ازمجموعه جهانی قره کلیسا - نهمین اثر تاریخی فرهنگی ایران که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده - بازدید کردند.

این کارگاه دو روزه با مشارکت مدیریت امور پایگاها، مدیران پایگاهها، اداره کل ثبت معاونت حفظ و احیا، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و شرقی و نیز دفتر مرکزی نمایندگی یونسکو در ایران و ایکوموس ایران برگزار شد.

در این بازدید یک روزه، نمایندگان یونسکو عملیات اجرایی پایگاه، حفاظت، مرمت و معرفی  این مجموعه جهانی را مورد ارزبابی قرار دادند.

در پایان، این هیات ضمن اعلام رضایت از اقدامات انجام گرفته، بر ضرورت توسعه زیر ساخت های گردشگری در روستای قره کلیسا تاکید کردند.

قره کلیسا در چالدران   قره کلیسا - ثبت شده در یونسکو 


منبع: روابط عمومی و امور فرهنگی – اجتماعی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

کنگره بین المللی شمس تبریزی در آذربایجان غربی

شهرام ناظری در کنگره بین المللی شمس تبریزی برنامه اجرا می کند.

رضا محبوبی - مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربیکنسرت موسیقی شهرام ناظری، اجرای مراسم سنتی مثنوی خوانی در محل هتل ثمین خوی، اهدای نشان بارگاه مولانا توسط بیست و سومین نواده مولانا به شهرام ناظری از جمله برنامه‌های این کنگره بین المللی است. کنگره بزرگداشت شمس تبریزی از 16 الی 20 آبان ماه جاری در شهرهای ارومیه و خوی برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از اجرای کنسرت موسیقی شهرام ناظری در کنگره بین المللی شمس تبریزی خبر داد.

رضا محبوبی ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی افزود: اجرای سخنرانی های کنگره علمی، برگزاری کنسرت موسیقی شهرام ناظری، اجرای مراسم ستنی مثنوی خوانی در محل هتل ثمین خوی، اهدای نشان بارگاه مولانا توسط بیست و سومین نواده مولانا به استاد شهرام ناظری از جمله برنامه های این کنگره بین المللی است.

وی با بیان اینکه در کنگره شمس 60 میهمان خارجی از کشورهای مختلف حضور می یابند، بیان داشت: در این راستا آماده سازی محیط شهر و خیابان ها از بدو ورود به فرودگاه تا هتل برای این مهمانان ضروری است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از حضور سفرای فرهنگی سازمان اکو نیز در این کنگره خبر داد و اظهار داشت: هر یک از دستگاه های اجرایی استان باید ابتکارات خود را در این زمینه به کار گیرند.

محبوبی افتتاح نمایشگاههای خط و نقاشی در خوی، رونمایی از تندیس مشاهیر استان در پارک ائللرباغی ارومیه، اجرای شب شعر در دانشگاه ارومیه، کنگره علمی، تاثیر آیات و روایات در شکل گیری افکار و شخصیت شمس را از برنامه های هفته آینده که به عنوان آخرین هفته از ماه فرهنگی نامگذاری شده است، عنوان کرد.

وی با تاکید بر تبلیغ محیط درون سازمانی، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش آذربایجان غربی فضای تبلیغی را باید تا پایین ترین سطح اجرا کند که به صدا در آمدن زنگ شمس، ارائه موضوع انشا و برگزاری اردوهای مزار شمس می تواند در این زمینه موثر باشد.

این مقام مسئول گفت: لازم است تا تمام مهمانسراها و خودروهای تشریفاتی ادارات استانی نیز آماده استقبال از مسافران خارج از استان و خارج از کشور باشند تا در صورت ایجاد مشکل احتمالی بتوان آنها را در این مهمانسرا ها سکونت داد.

قرار است در نخستین روز این کنگره شش نفر از شخصیت‌های علمی کشوری در ارتباط با تاثیر آیات و روایات در آثار شمس و مولانا سخنرانی ‌کنند.

ادامه مطلب ...

دیدار با معاونت سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی

دیدار دبیران تشکلهای مردم نهاد استان با معاونت سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی

دکتر فتح الهی: کار در چهارچوب نهاد های عام المنفعه یک وظیفه انسان دوستانه و در واقع یک نوع ادای دین در برابر وظایف انسان به عنوان نماینده ی پروردگار متعال در روی زمین است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در دیدار با نمایندگان 16 تشکل مختلف جوانان استان آذربایجان غربی که شب دوشنبه دهم آبان در استانداری ترتیب یافت احزاب و تشکل ها را لازمه زندگی پویا و فعال اجتماعی دانست و گفت: تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد از طریق تقویت روح همگرایی اجتماعی جریان کلی حاکم در ابعاد مختلف  جامعه را تقویت می کنند. مسئولین به عنوان سیاست گذار کلان جامعه نیاز به اهرم هایی دارند تا بتوانند برای برون سپاری برنامه هایشان و همچنین تسهیل در امر اجرای آنها به انجمن ها و تشکل ها مراجعه نمایند. چرا که خود مسئولین به خاطر فاصله ای که  به طور طبیعی و به اقتضاء موقعیت شان از جامعه پیدا می کنند، لذا نیازمند ارتباط با جامعه  از طریق دیدار با نمایندگان جامعه و در قالب این چنین جلساتی هستند.

وی بر ضرورت وجود تشکل های مردم نهاد در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از طریق نظارت اجتماعی بر امور اشاره کرد و افزود: این تشکل ها با انتقال واقعیت های موجود جامعه به مسئولان، کمک به کوچک شدن حجم دولت از طریق برعهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی و نقش آفرینی موثرتر ایفای مسئولیت می نمایند.

.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی دکتر فتح الهی

دکتر فتح الهی به آسیب شناسی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد پرداخت و افزود: متاسفانه در بازه های زمانی مختلف برای استفاده های فردی یا گروهی از تشکل ها استقبال شده است و این خود معضلی  برای این گونه تشکل هاست.

وی در خطاب به دبیران تشکل ها افزود: ارضاء کاذب مسائل موجود در اطراف سمن ها و مسائل مربوط به جامعه بسیار مخرب است و زمینه ایجاد جریان همگرایی اجتماعی را در حین عمل و کار بیان داشت و این که فقط در تحلیل ها بخواهیم مسائل را حل کنید تنها خود را دچار یک روشن بینی کاذب کرده اید.  وی فاصله گرفتن از اهداف اصلی و نیز نگاه آرمان گرایانه به مسائل را از جمله این آسیب ها عنوان کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در ادامه بر لزوم تقویت نشاط، بصیرت و آگاهی اعضای تشکل های مردم نهاد و همچنین پرهیز از ورود به جریانهای سیاسی تاکید کرد.
در ادامه تعدادی از دبیران تشکل های مردم نهاد جوانان استان به بیان مسائل و مشکلات پیرامون سمن ها پرداختند
.

تسهیل سرمایه گذاری در بخش گردشگری ماکو

سرمایه گذار ی در بخش گردشگری ماکو تسهیل میشود.


شهر تاریخی ماکو همزمان با هفته گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ماکو در نشست مشترکی ضمن تاکید بر ضرورت تسهیل جذب سرمایه های داخلی و خارجی، تامین زیر ساختهای اولیه و معرفی ظرفیتها و فرصتهای سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهر درخصوص راهکارهای اجرایی این امر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین در حاشیه این نشست مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ماکو از ظرفیتها و توانمندیهای بالقوه این شهرستان در زمینه سرمایه گذاری در بخش گردشگری و اکوتوریسم بازدید کردند.

بررسی قابلیتهای قلعه قبان ماکو واقع در سینه کوه مشرف به شهر، که اثر ی متعلق به دوره پیش از صفویه است از مهمترین بخشهای این بازدید بود.

این اثردارای بخشهای مختلفی از جمله شاه نشین، حمام، زندان، دیوار و برجهای متعددی است  که به دلیل قرار گرفتن در مکانی مشرف به شهر و داشتن منظری منحصر بفرد، قابلیت تبدیل به یک مجموعه  تفریحی توریستی را داراست.

قلعه قبان در ماکو   قلعه قبان در ماکو


ادامه مطلب ...