انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

رونمایی از بزرگترین کاشی ایرانی با نام حضرت علی(ع) در مونیخ

در رویداد فرهنگی هنری "ایران سرزمین نیایش" که در مونیخ برگزار می‌شد از بزرگترین کاشی هفت رنگ ایرانی با نام مقدس حضرت علی(ع) رونمایی شد.
رونمایی از بزرگترین کاشی ایرانی با نام حضرت علی(ع) در مونیخ به گزارش اداره کل  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسین برزین در نشست خبری رویداد فرهنگی هنری "ایران سرزمین نیایش" در مونیخ آلمان گفت: در سال 1910 یک شاهزاده بایرنی در سفر به ایران، سلسله آثاری نفیس هنری جمع ‌آوری می‌کند و در مونیخ به نمایش می‌گذارد که با استقبال خوبی مواجه می‌شود. پس از گذشت صد سال در سال 2010 شهرداری مونیخ در صدد برگزاری رویدادی مشابه می‌شود.
رئیس شورای برگزاری رویداد فرهنگی هنری "ایران سرزمین نیایش" با اشاره به اینکه نزدیک به دو سال پیگیری برای برگزاری این رویداد فرهنگی هنری صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در سفری به مونیخ هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این رویداد صورت گرفت که طی آن فضایی قابل توجه با زیربنایی حدود 2 هزار متر مربع به صورت مدور در نظر گرفته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این رویداد فرهنگی از چند اثر بدیع ایرانی رونمایی خواهد شد، گفت: در بخش خوشنویسی و کتاب آرایی آثاری بی‌ نظیر از خوشنویسان صاحب‌ نام ایران مانند سوره حمد میرعماد و خطوط شکسته نستعلیق عبدالمجید درویش و تابلوهای نقاشی خط حسین زند‌ه‌رودی، فرامرز پیلارام، رضا مافی، جلیل رسولی، نصراله افجه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود.
برزین خاطر نشان کرد: همچنین مجموعه جلدهای کتاب شامل ده قرن هنر جلدسازی ایران به همراه نمایش بخشی از ابزارآلات هنر کتاب‌ آرایی متعلق به دوره‌های تیموری و صفوی و بزرگترین جلد لاکی ایران متعلق به اوایل دوره قاجاریه با طرح لچک ترنج و گل و بوته روی طلا و زمینه مرغش در ابعاد 70*  50 سانتیمتر رونمایی خواهد شد.
رئیس شورای برگزاری رویداد فرهنگی هنری "ایران سرزمین نیایش" یادآور شد: در بخش معماری و کاشی‌کاری از بزرگترین کاشی هفت‌رنگ ایرانی در ابعاد 60*60 سانتیمتر با نام مقدس حضرت علی (ع) اثر استاد محمود ماهرالنقش، چهره ماندگار در هنر کاشی‌کاری ایران رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: در بخش کتاب و شعر و ادب از کتاب رباعیات خیام به خط استاد محمد سلحشور به پنج زبان آلمانی، انگلیسی، فرانسه، عربی و فارسی در قطع رحلی رونمایی خواهد شد.
ادامه مطلب ...

معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در بخش گردشگری آذربایجان غربی در کیش

آشنایی سرمایه گذاران با فرصتهای سرمایه گذاری در بخش گردشگری آذربایجان غربی


فرصت سرمایه گذاری در بخش گردشگری آذربایجان غربی توانمندیها، جاذبه ها و فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری آذربایجان غربی در همایش و نمایشگاه (بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و مناطق آزاد ویژه اقتصادی، تجاری و صنعتی) که با حضور مقامات کشوری، وزرای گردشگری کشورهای اسلامی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و دست اندرکاران صنعت گردشگری که در مرکز همایش و نمایشگاه های بین المللی کیش برگزار گردید، معرفی شدند.

دراین همایش ونمایشگاه جانبی آن، با ارائه بسته های سرمایه گذاری درمناطق نمونه گردشگری استان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی با توانمندیها، دستاوردها، طرح های آماده، بسته ها و فرصتهای سرمایه گذاری و نیز تسهیلات و تشویقات ارائه شده در بخش گردشگری آذربایجان غربی آشنا شدند.

 آذربایجان غربی با داشتن 58 منطقه نمونه گردشگری مصوب سفرهای استانی ریاست جمهوری، رتبه پنجم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده و تاکنون 7 منطقه از این مناطق به سرمایه گذاران واگذار شده است.

همچنین دراین نمایشگاه دو غرفه به مجتمع گردشگری باری ارومیه، نخستین دهکده سلامت ایران و شرکت هزاره غرب ارومیه، مجری طولانی ترین تله کابین و تله فریک دنیا به نمایندگی از دست اندرکاران بخش گردشگری استان، اختصاص یافته بود.

این همایش با همکاری و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور 10 تا 12 آذرماه سال جاری درجزیره کیش برگزار گردید.

ایجاد بسترهای مناسب برای حضور کلیه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد فضای حمایتی، هدایتی و همبستگی در توسعه اولویتها و فرصتهای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعت گردشگری، برقراری شرایط و فضای معرفی فرصتها، بسته ها و پروژه های سرمایه گذاری، انعکاس سیاست ها و برنامه های به روز شده و زارتخانه ها، شهرداریها و سازمانهای دارای طرح و پروژه در زمینه توسعه زیر ساختهای بخش گردشگری، بررسی و ارائه آخرین دست آوردها و تجربیات موفق داخلی و خارجی در خصوص ابعاد مختلف سرمایه گذاری، تلاش در روان سازی و تعامل هرچه بیشتر میان بخش های دولتی و خصوصی، جلب و جذب حمایت و همکاری سرمایه گذاران علاقمند، نهادهای تامین مالی مجموعه های سرمایه گذاری، صاحبان فرصت و سایر فعالان داخلی و بین المللی نهایتا نمایش فعالیتها، توانمندیها و دستاوردها، ارائه کالا و خدمات و تجمیع عرضه کنندگان و متقاضیان زیر یک سقف از مهمترین اهداف برگزاری این همایش بین المللی به شمار میروند.

گسترش تعاملات آذربایجان غربی و ترکیه در حوزه گردشگری

در دیدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و سر کنسول ترکیه در ارومیه، بر گسترش تعاملات فی مابین در حوزه گردشگری تاکید شد.


گسترش تعاملات آذربایجان غربی و ترکیه  در حوزه گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در دیدار با سر کنسول ترکیه در ارومیه با اشاره به وجود 488 کیلومتر مرز خاکی بین آذربایجان غربی و ترکیه افزود: مرز مشترک ایران و ترکیه در آذربایجان غربی، از دیرباز، مرز صلح و دوستی بوده  و مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی موجب وفاق و همدلی مردمان منطقه است.

اسداله علیزاده در ادامه با اشاره به فراهم شدن مقدمات راه اندازی خط هوایی ارومیه – وان، این اقدام را گام موثری در توسعه و تعمیق تعاملات فی مابین خواند و افزود: راه اندازی این خط هوایی، علاوه بر تسهیل سفر و توسعه گردشگری، نقش موثری در گسترش همکاری های تجاری و فرهنگی طرفین خواهد داشت.

اردوغان اوداباش سر کنسول ترکیه در ارومیه نیز در این دیدار مشترکات جغرافیایی و فرهنگی بین آذربایجان غربی و استانهای مرزی ترکیه را زمینه ساز تحکیم پیوندهای  مردم این دو خطه عنوان کرد.

طرفین درادامه در خصوص راهکارهای اجرایی شدن طرح راه اندازی خط هوایی ارومیه – وان  به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 راه اندازی خط هوایی ارومیه - وان از مصوبات نخستین اجلاس توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری استانهای مرزی ترکیه و ایران  است که آبان ماه سال جاری در ارومیه برگزار شد.

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

 

انتشار مجموعه مقالات تمدن دینخواه تپه(اشنویه)

نتایج پژوهشهای  باستان شناسی  تمدن دینخواه تپه به زیور طبع آراسته شد.


تمدن دینخواه تپه(اشنویه) این کتاب را که در بر گیرنده مقالاتی از گابریل پیتسورنو، سراورل اشتاین، اسکار وایت ماسکارلا، کارولین هاملین، آلان گیلبرت، پل استینفلد، کارن روبینسون، پاتریک مک گاورن، استوارت فلمینگ و چارلز سووان است، صمد علیون(خواجه دیزج) و علی صدرائی ترجمه کرده اند.

این کتاب که بیانگر غنای باستان شناختی محوطه و اهمیت آن در باستان شناسی ایران است، در شمارگان هزار نسخه و قطع وزیری توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.

درمحوطه های باستانی اشنویه، حفاریهای دینخواه تپه(فصل 1966)، عصر آهن در دینخواه تپه، سفالهای دینخواه  در اوایل هزاره دوم ق.م، دینخواه تپه و (ظروف ارومیه)، بقایای جانوری دینخواه تپه، قبری از اواسط  هزاره دوم ق.م در دینخواه تپه و مهره های مکشوفه از قبر 27 ترانشه B10a دینخواه تپه و مراحل آغازین ساخت شیشه در خاور نزدیک، فصول هشت گانه این کتاب 310 صفحه ای را تشکیل می دهند.

تپه دینخواه که در جنوب غربی حوزه آبریز دریاچه ارومیه و 24 کیلومتری غرب حسنلو قرار دارد، بالایه های تمدنی از اعصار مفرغ و آهن، یکی از تمدنهای  بزرگ منطقه را در خود جای داده است.

بقایای این تمدن برای نخستین بار در 1936 میلادی از سوی سراورل اشتاین بریتانیایی و سپس در سالهای  1966 و 1968 میلادی در راستای پژوهشهای منطقه ای پروژه حسنلو به سرپرستی  رابرت  هنری دایسون مورد کاوش  قرار گرفته و نتایج بسیار ارزشمندی از آن بدست آمد.

دراین دو فصل حفاری مدارکی از چهار دوره تمدنی در دینخواه تپه  ثبت شده است که از بالا به پایین به ترتیب شامل دوره اول(دوره اسلامی)، دوره دوم(عصر آهن دوم یا چهارم حسنلو، 1000 -800 ق.م)، دوره سوم( عصر آهن اول یا دوره پنجم حسنلو، 1300-1000 ق.م) و دوره چهارم(عصر مفرغ جدید یا دوره ششم حسنلو، 1800-1300 ق.م) هستند.

این کشفیات نقش چشمگیری در تبیین برخی مباحث مطرح باستان شناسی هزاره های اول و دوم ق.م در خاور نزدیک داشته که برهه گذر از عصر مفرغ به عصر آهن در غرب ایران، تعیین افق ظروف خابور شرقی و نیز محدوده و ماهیت شبکه های تجاری و مبادلاتی منطقه از بارزترین مصادیق آن به شمار میروند.

دینخواه تپه در دره اشنویه، در کرانه خاوری رود گدار در 6 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اشنویه و 85 کیلومتری جنوب شهرستان ارومیه قرار دارد.

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

بسته بندی رمز رونق اقتصادی صنایع دستی

در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با هنرمندان صنایع دستی استان بر ضرورت  ارتقا کیفیت  بسته بندی محصولات صنایع دستی تاکید شد.

بسته بندی صنایع دستی در این دیدار که معاون و کارشناسان صنایع دستی و تعدادی از تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی استان حضور داشتند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه ممتاز ایران به عنوان یکی از سه قطب اصلی تولیدات صنایع دستی در دنیا از نظر تنوع و کیفیت آثار تولیدی، بر نقش تاثیر گذار و جایگاه ویژه این بخش در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد تاکید کرد و افزود: بحث بازاریابی و بویژه بسته بندی تولیدات و آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی استان راه گشای حل بسیاری از مشکلات این عرصه خواهد بود چرا که بسته بندی  مطلوب و استاندارد، وسیله ارتباط ذهنی خریدار و فروشنده بوده و موجب افزایش رغبت مشتریان برای خرید خواهد شد و این امر رونق  فروش صنایع دستی استان را در بازارهای داخلی و خارجی، اشتغال زایی و در آمد زایی این بخش را در پی خواهد داشت.

اسداله علیزاده افزود: با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که اخیراً از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ایجاد شرایط مطلوب حضور گردشگران در استان انجام شده، این امر میتواند راه را برای توسعه و ایجاد بازار فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی هموارتر کند.

در ادامه این نشست مقرر شد به منظور تامین فضای فیزیکی مورد نیاز برای بسته بندی تولیدات صنایع دستی، خانه هنرمندان صنایع دستی واقع در خیابان امام خمینی ارومیه ساماندهی و به این امراختصاص یابد.

ادامه مطلب ...