انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

شهدای عملیات دارلک

 منطقه دارلک در 95 کیلومتری ارومیه و از بخش های تابعه شهرستان مهاباد و در 15  کیلومتری شمال این شهرستان در دشتی وسیع واقع شده است. بخش دارلک از چند روستای بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

در فاصله سال های 1357 تا 1360، شهر مهاباد به عنوان مرکز تجمع و فرماندهی و برنامه ریزی احزاب مخالف و ضدانقلاب و اشرار بود. بخش دارلک باتوجه به موقعیت استراتژیکی که داشت، به عنوان اردوگاه آموزشی عوامل ضدانقلاب مورد استفاده قرار میگرفت و با عنایت به اینکه در مسیر جاده مواصلاتی "ارومیه_مهاباد" و "ارومیه _میاندوآب" قرار داشت، ضد انقلاب تمام قوا و امکاناتش را در این بخش متمرکز کرده بود.

دشمن با تمرکز نیروهای خود در این منطقه، علاوه بر آنکه ارتباط جنوب استان را با بخشهای دیگر قطع کرده بود، از موقعیت سرزمینی آن جهت ضربه زدن به نیروهای دولتی نهایت استفاده را می برد.


شهید مهدی امینی در مصاحبه ای که قبل از حرکتش به سمت روستای گوگ تپه جهت پاکسازی آن منطقه از لوث وجود ضد انقلاب با خبرنگار صدا و سیمای ارومیه انجام داده بود، دارلک را چنین تصویر کرده بود:

"مساله دارلک تنها مساله یک روستا نیست، چرا که با شکست های مفتضحانه دشمن در جبهه های جنوب و غرب، طرح توطئه وسیعی در کردستان و منطقه جنوب آذربایجان غربی فراهم شده که در راستای این طرح روستاهای اطراف مهاباد عملا بصورت یک پادگان عراق درآمده است"


بمنظور پاکسازی منطقه از وجود عناصر ضد انقلاب، آخرین جلسه هماهنگی عملیات با حضور فرمانده لشکر 64 ارومیه، یکی ازفرماندهان ژاندارمری و فرماندهان سپاه از جمله مهندس امینی، معاون عملیات سپاه ارومیه و خلبانان هوانیروز تشکیل می شود و آخرین فرمان صادر میشود.

نیروهای ژاندارمری و لشکر 64 ارومیه از جاده شمال غربی منتهی به دارلک، نیروهای سپاه از قسمت غربی روستاهای آن منطقه و جمعی ازنیروهای بسیج از جنوب غربی وارد عمل می شوند. گروهان ضربت سپاه ارومیه به فرماندهی علیرضا مکاری نیز به شرق دارلک هلی برن میشوند.

 

بدین ترتیب در تاریخ 17 خردادماه 1360، عملیات «یامهدی عج» در منطقه عمومی دارلک شکل میگیرد و طی آن حماسه ای بزرگ و کم نظیر از سوی سربازان، پاسداران و بسیجیان مخلص روح الله در کربلای دارلک رقم میخورد.

نبرد بی امان لشکریان اسلام بویژه گروهان ضربت سپاه ارومیه به فرماندهی علیرضا مکاری چندین ساعت طول میکشد اما همه چیز با سقوط دو هلی کوپتر که مسئولیت انتقال نیروها به پشت سنگرهای دشمن را داشتند از هم پاشید.

و ضد انقلاب تحت تاثیر شوک ناشی از سقوط هلی کوپترها با فریاد کشیدن سرودهای حزبی قدرت خود را به رخ میکشند. لیکن مقاومت دلیرانه ای شکل میگیرد بنحوی که از نیروهای ضدانقلاب تلفات سنگینی گرفته می شود. اما در نهایت علیرغم مقاومت شدید و تمام شدن مهمات نیروهای خودی و عدم توانایی حرکت تانک ها بدلیل استراتژی ضدانقلاب در آبگیر نمودن منطقه، 35 تن از فرزندان امام خمینی(ره) و امت اسلامی، عاشقانه جام شهادت سر می کشند. البته گروهی از این شهیدان گرفتار می شوند و پس از تحمل شکنجه های فراوان در حالیکه پیکرشان نشانه های خشم دژخیمان را میزبان میشود، بسوی ملکوت پر می کشند.

بدین ترتیب حماسه دارلک به عنوان صفحه زرینی در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد و این استان از خطر تجزیه طلبی رهایی یافت.


از پیامدهای مهم این عملیات شکوهمند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) آزادسازی جاده ارتباطی «ارومیه_مهاباد»، «مهاباد_میاندوآب» و «ارومیه_میاندوآب»

2) پاکسازی منطقه دارلک و گوگ تپه از لوث وجود اشرار و ضد انقلاب

3) نقطه عطف شدن عملیات دارلک در انجام عملیات پاکسازی سایر مناطق آلوده استان

4) انهدام پایگاه های ضدانقلاب در جنوب استان

5) شکست طرح تجزیه طلبی دشمن


سردار مهندس مهدی امینی در تاریخ 1360/03/22 پس از عملیات دارلک برای روشنگری مردم و برملا ساختن نقشه شوم گروه های ضد انقلاب داخلی و همکاری آنان بارژیم بعثی، با واحد خبر صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی مصاحبه کرد و بعد از شش روز از آن مصاحبه خود نیز به جمع دوستان شهیدش پیوست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد