انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

مهر اصالت یونسکو برای آثار صنایع دستی

دریافت مهر اصالت برای آثار صنایع دستی از سال ۲۰۰۱ از سوی یونسکو و در جهتحمایت از تولید کنندگان، ایجاد اشتغال و بهتر شدن کیفیت کالاها به صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا شروع و در سال ۲۰۰۴ در آسیای مرکزی ادامه پیدا کرد. که در سال ۲۰۰۶ مهم‌ترین پروژه یونسکو شد و در سال ۲۰۰۷ ایران و آفریقا نیز به این مراسم اضافه شدند که شامل شش رشته قلم کاری، خاتم، ملیله، گلیم ورنی، گلیم قشقایی و تسبیح نازک کاری بود.

ایران در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار توانست در این زمینه برای ۶ اثر  این مجوز را دریافت کند و در دومین حضور صنایع دستی ایران، که به میزبانی ایران در سال ۱۳۸۷ برگذار گردید، و ۴۵ اثر صنایع دستی ایرن مهر اصالت را دریافت کردند.


                 


            


معیار های یونسکو برای اعطای مهر اصالت شامل، حفظ اصالت و آنچه که ریشه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود، نوآوری و خلاقیت، قابلیت ایجاد بازار و کسب پیشه، سازگاری تولید با محیط زیست و عدالت محوری در جهت حفظ حقوق کارگاه‌ها و کارگران است.

کشورمان با برنامه‌ریزی در راستای آماده سازی هنرمندان برای تولید کالاهای بهتر در جهت دریافت مهر اصالت و تلاش برای راه ‌اندازی نشان ملی در ایران قدم برداشته، تا بتوان همانند برنامه مهر اصالت یونسکو را در ایران هم داشته و در نتیجه پیش زمینه حضور خارجی کالاهای صنایع دستی ایران فراهم شود.


تا کنون گلیم ‌بافی، قلم کاری، شعر بافی، نگارگری، زیر اندازهای سنتی، منبت، معرق، سازهای سنتی، مینا کاری، نازک‌ کاری، سفال و سرامیک، ملیله ‌کاری، طلا کوبی روی فلز، کاشی، مشبک و... از جمله رشته‌ هایی هستند که توانسته اند مهر اصالت بگیرند.

همچنین اصفهان تنها استانی است که توانسته بیشترین مهر اصالت را دریافت کند. اصفهان جاذبه ‌هایی دارد که به صورت خودکار باعث می‌شود تا فعالان صنایع دستی این شهر در مقایسه با دیگر استانها بیشتر باشند و بتوانند آثار بهتری ارائه کنند.

ایران در حال حاضر با بیشترین دریافتی مهر اصالت یونسکو رتبه اول را در بین کشورهای جهان دارد. امید است در آینده ی نزدیک شاهد دریافت این مهر برای آثار بیشتری از صنایع دستی استان آذربایجان غربی نیز باشیم.


نویسنده: مهدی نوری

میزبانی مسابقات والیبال مردان قاره کهن در ارومیه

با تایید نماینده رسمی کنفدراسیون والیبال آسیا مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا مردادماه جاری و با حضور هشت تیم برتر قاره، مردادماه امسال در ارومیه برگزار می شود.
سالن 6000 نفری غدیر ارومیه  به گزارش آینانیوز، محمدعلی المحنادی نماینده قطری AVC در جریان بازدید از ورزشگاه شش هزار نفری غدیر، سالنهای تمرین، هتل های مهمانسرای جهانگردی و هتل پارک و دیگر اماکن ورزشی، تمرینی و اقامتی ارومیه ، میزبانی این شهر برای برگزاری مسابقات AVCCUP 2010 را تایید کرد.
پیش از این نماینده آلمانی فدراسیون جهانی والیبال نیز در ارومیه از امکانات این شهر برای بررسی صلاحیت برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2011دیدن کرده بود.
علی ملااحمدی مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان غربی بعد از بدرقه نماینده کنفدراسیون والیبال آسیا در گفتگوی اختصاصی با آینانیوز گفت: هشت قدرت اول والیبال آسیا در روزهای دهم تا هفدهم مردادماه در ارومیه به رقابت خواهند پرداخت و نماینده کنفدراسیون بعد از دیدن تاسیسات ورزشی و اقامتی ارومیه درخواست ایران و این شهرستان برای میزبانی مسابقات AVCCUP 2010 (قهرمانی مردان آسیا) را مورد موافقت قرار داد.
وی در خصوص کیفیت احتمالی مسابقات و نحوه آمادگی تیمهای شرکت کننده نیز گفت: پیش از این برخی کشورها با تیمهای دوم و بازیکنان نه چندان مطرح خود عازم این مسابقات می شدند اما از سال گذشته که مسابقات مردان آسیا بعنوان انتخابی مسابقات جهانی شده تیمها با قدرت هرچه تمامتر حاضر می شوند.
ملااحمدی با اشاره به اینکه در طول تاریخ ورزش آذربایجان غربی این استان و ارومیه میزبان هیچ مسابقه رسمی آسیایی و حتی منطقه ای نبوده خاطرنشان کرد: اگر ارومیه میزبان یک چنین مسابقات مهمی است باید همه ظرفیتهای لازم در استان بسیج و تقویت شوند تا میزبانی شایسته و آبرومندی برای جمهوری اسلامی باشیم.
مدیرکل تربیت بدنی استان همچنین از تلاش این اداره کل برای اخذ میزبانی مسابقات بسکتبال غرب آسیا در ارومیه خبر داد و از بازدیدهای مشابه نمایندگان فدراسیون در این زمینه خبر داد.
ملااحمدی از حضور نماینده والیبال آذربایجان غربی در مسابقات لیگ برتر سال جاری نیز گفت و اظهار داشت: تمام تلاش مدیریت استان، تربیت بدنی و هیات والیبال استان حضور یک نماینده از مهد والیبال در سوپرلیگ کشور است و برای این کار فعلا در حال مذاکره با اسپانسرها هستیم.
وی افزود: در هر صورت یک نماینده در لیگ برتر خواهیم داشت و تربیت بدنی استان این آمادگی را دارد که در صورت حمایت مالی این تیم از سوی بخش خصوصی تا 50درصد هزینه تیم را هم مشارکت نماید.
مدیرکل تربیت بدنی از برنامه های آینده اداره متبوعش برای حضور تیمهایی در لیگ برتر یا یک فوتبال و فوتسال کشور نیز گفت. 

منبع: آینا نیوز

تپه حسنلو، نماد تمدن 8 هزار ساله در نقده

تپه باستانی حسنلو به همراه مهمترین اثر مکشوفه آن یعنی جام "زرین حسنلو" با قدمتی بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده استان آذربایجان غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که اخیرا در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار دارد. 

این تپه باستانی در میان جلگه‌ای سرسبز و خرم که به نام «سلدوز» معروف است در کنار دهکده‌ای به همین نام قراردارد.

دهکده حسنلو را چند ده دیگر مانند نگینی در بر گرفته‌اند و تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته‌است و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدن‌های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده و همدوره تمدن حسنلو به وجود آمده‌اند.

         

وجود تپه‌های باستانی دیگر حکایت از این دارد که اقوام ساکن در حسنلو با اقوام ساکن در تپه‌های اطرافش از یک تیره بوده و با هم داد و ستد و ارتباط داشته‌اند که از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه باستانی پسدلی، حاج فیروز، تابیه، عقرب تپه، تپه کوییک، میرآباد، ساخسی تپه، نظام آباد و محمدشاه که به فاصله‌های مختلف از یکدیگر و به فاصله دو کیلومتر تا شعاع 15 کیلومتر از تپه حسنلو قرار گرفته‌اند.

تپه حسنلو تپه بزرگ و مدوری به قطر تقریبی 285 تا 250 متر و ارتفاع 20 متر از سطح رودخانه «گدار» است، این تپه بین دو دهکده امین‌لو و حسنلو از طرف مغرب و مشرق قرار گرفته ‌است.

ساکنان اولیه تپه حسنلو احتمالا قوم مناعی بوده‌اند که تمدن بس وسیع و درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند و از اشیای مکشوفه در این تپه چنین به نظر می‌رسد که آثار مفرغی آنها کاملا قابل مقایسه با آثار مفرغی لرستان یعنی قوم کاسی است و شاید قرابتی بین این دو قوم موجود باشد از قوم مناعی و محل سکونت آنها که سرزمین‌های جنوبی دریاچه اورمیه بوده، یادی در تورات شده و قوم مناعی را قوم «مان» هم گفته‌اند.

ادامه مطلب ...