انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

مالکان آثار تاریخی حمایت می شوند

حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تحقق بند الف قانون برنامه چهارم توسعه خبر داد و گفت: مالکان آثار تاریخی حمایت 

می شوند. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با فارس اظهار داشت: از سال 1309 ثبت آثار تاریخی به عنوان وظیفه حاکمیتی تعیین و به مرحله اجرا درآمد، در مرتبه برنامه ریزی و اقدام در این زمینه 

می توان ایران را به عنوان یکی از پیشگامان شناسایی و ثبت آثار تاریخی دانست.

وی افزود: عمل ثبت به پشتوانه حفاظت از آثار از یک سو و از سوی دیگر معرفی ارزش های آن استوار بوده و ماهیت خود را از این دو وظیفه به دست آورده است. بدیهی است زمانی امکان دستیابی به اهداف حفاظت از میراث گذشتگان و سپردن به آیندگان محقق می شود که تلقی دستگاه اجرایی متولی، نظام های مدیریتی و تصمیم گیرنده از یکسو و توده مردم و مالکان از سوی دیگر نسبت به ارزش های آن و درک مواهب هویتی و کاربردی به دست آمده از نسل های گذشته به یکدیگر نزدیک شود که توجه به مناسبات اقتصادی ساکنان آثار تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازمان میراث فرهنگی در دوره های مختلف و بر اساس رسالت خود سعی بر آن داشته که در جهت حفظ هسته های شهر تاریخی و آثار آن، راهکارهایی از جمله تملک بناهای با ارزش ثبت شده و بعضاً حریم قانونی آن را در دستور کار خود قرار دهد. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در گام سوم، برنامه ریزی و تدوین ساز و کار اجرایی بخشی از حمایت های مالی مالکان در خصوص پرداخت هزینه های مرمت و احیا در دست اقدام بوده و مراحل اجرایی آن نیز بایستی توسط ادارات کل سازمان در استان ها در قالب برنامه سال 1389 محقق شود.

 

منبع اخبار : جام جم

دیدار با استاندار آذربایجان غربی

در دیدار دبیران تشکل های مردم نهاد استان آذربایجان غربی با استاندار محترم این استان که قرار بود بعد از ظهر روز شنبه 18/2/1389 و راس ساعت 14:30 آغاز گردد و با 10 دقیقه تاخیر شروع شد و در ابتدا ریاست سازمان جوانان استان توضیحاتی کوتاه راجع به دبیران حاضر در این جلسه دادند و با نگاهی کلی راجع به تشکل های مردم نهاد(سمن) استان توضیحاتی اجمالی دادند. این جلسه با حضور جناب آقای رضا محبوبی مدیر کل امور اجتماعی و شورا ها و مشاور استاندار نیز همراه بود. 

             دیدار دبیران تشکل های مردم نهاد استان آذربایجان غربی با استاندار

 در ابتدا به پیشنهاد جناب آقای  جلالزاده استاندار محترم، دبیران تشکل های منتخب به مشکلات و توانمندیهای خود اشاره کردند و در مجموع موضاعات زیر از طرف دبیران سمن های برگزیدۀ استان آذربایجان غربی مطرح گردید: 

* تعیین نماینده تشکل ها در کار گروه های تخصصی استان

* به کارگیری از تشکل های غیر دولتی به عنوان هیئت های حقیقت یاب در استان 

* بیان مشکلات در راستای ثبت تشکل و دریافت اعتبار نامه 

* اشاره به مشکلات اقتصادی استان 

* تعیین تکلیف تنها دستگاه فرهنگی استان 

* عدم همکاری سازمان ها و نهاد ها در راستای اهداف و تخصص سازمان های مردم نهاد، که در اساسنامه آنها آمده است.

ادامه مطلب ...

نخستین گردهمایی خودروهای کلاسیک ارومیه برگزار گردید.

پس از 15 روز بارندگی مداوم در شهر ارومیه، روز جمعه 17 اردیبهشت 1389 و در یک هوای صاف و آفتابی نخستین گردهمایی خودروهای کلاسیک ارومیه به اهتمام کمیته کلاسیک هیئت اتومبیلرانی ارومیه، انجمن یورد و حمایت های همه جانبه سازمان جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی برگزار گردید. با اینکه زمان برگزاری این گردهمایی طبق اعلام قبلی از ساعت 9:30 الی 12:00 اعلام شده بود به دلیل استقبال پر شور علاقمندان گردهمایی تا ساعت 13:30 در محل پارکینگ بوستان ائللرباغی ارومیه ادامه یافت.

نخستین گردهمایی خودروهای کلاسیک ارومیه بازدیدکنندگان با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی نسبت به حفظ و صیانت از خودرهای تاریخی اعلام رضایت نمودند و خواستار برگزاری بیشتر از این قبیل مراسم ها شدند.

از همان لحظات اولیه برگزاری این گردهمایی ریاست محترم سازمان جوانان استان آذربایجان غربی جناب آقای طاهر بخشایی بهمراه هیئت همراه در محل برگزاری این گردهمایی بعنوان تنها مقام مسئول حضور پیدا کردند و باعث دلگرمی برگزار کنندگان شدند.

 

            نخستین گردهمایی خودروهای کلاسیک ارومیه  

در ادامه هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری ارومیه و کمیته کلاسیک این هیئت با اهدای تقدیرنامه ای به هر یک از صاحبان خودروهای تاریخی که در بخش اول (خودروهای کلاسیک) و بخش دوم(کلاسیک فردا) شرکت داشتند جهت قدردانی از صیانت و مراقبت از این میراث تاریخی و حضور در این گردهمایی تقدیر و تشکر نمودند.

در انتها خودروهای تاریخی شرکت کننده در هر دو بخش  این گردهمایی که تعدادشان 50 خودرو بود، در اقدامی هماهنگ و در مسیرهای از قبل تعیین شده در سطح شهر ارومیه حرکت نمودند.

برای تماشای تصاویر بیشتری از این گردهمایی اینجا کلیک کنید.

اولین گردهمایی خودروهای کلاسیک ارومیه

گردهمایی خودروهای کلاسیک شهرستان ارومیه کمیته خودروهای کلاسیک شهرستان ارومیه در اقدامی پسندیده با همکاری انجمن یورد، سازمان ملی جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، نخستین گردهمایی خودروهای کلاسیک (خودروهای با عمر بیش از 25 سال) شهرستان ارومیه را در روز جمعه 17 اردیبهشت 1389 برگزار خواهد کرد.

کمیته خودرهای کلاسیک شهرستان ارومیه که یکی از سه کمیته موجود در سطح کشور می باشد ضمن برگزاری این همایش، اقدام به عضوگیری از صاحبان خودرو های کلاسیک شهرستان خواهد کرد. در همین گردهمایی در بخشی ویژه با عنوان "خودروهای کلاسیک فردا" از خودروهایی که در 5 سال آینده ارزش کلاسیک پیدا خواهند کرد، ثبت نام به عمل می آید. این همایش از ساعت 9:30 الی 12:00 در محل بوستان ائللرباغی ارومیه برگزار خواهد شد.

انجمن یورد ضمن حمایت همه جانبه از برگزاری چنین همایشهایی، بر خود واجب می داند مراتب سپاسگذاری خود را از کمیته خودروهای کلاسیک شهرستان ارومیه، سازمان جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی و تمامی سازمانها و نهادهای مرتبط اعلام نماید.

لذا این انجمن از تمامی اعضای انجمن یورد و همچنین افرادی که به حفظ و نگهداری صحیح از میراث این مرز و بوم علاقه دارند، دعوت می نماید جهت بازدید از گردهمایی خودروهای کلاسیک  شهرستان ارومیه در محل مذکور حضور داشته باشند.  

 

آیین نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی 

 .

 .

.

میراث فرهنگی فقط بناهای تاریخی نیست!

میراث فرهنگی بسیاری از مردم کشورمان حتی قشر تحصیل کرده، میراث فرهنگی را بناهای تاریخی معنی می کنند و از گستره واژه میراث فرهنگی غافلند و حتی به معنی کلمه عربی «میراث» هم توجه ندارند. شاید در ابتدا به ارزش و اهمیت شناخت درست معنی میراث فرهنگی واقف نباشیم، ولی در ادامه خواهیم دید که دانستن این معانی دارای چه اهمیتی است!

همانطور که می دانیم میراث یک کلمه عربی است به معنی ارث ها و میراث فرهنگی یعنی هر آنچه که به ما ارث رسیده(جنبۀ تاریخی) و نیز دارای بعد فرهنگی است. 

 

با این تعریف پر واضح است که میراث فرهنگی تنها بناهای تاریخی را در بر نمی گیرد و شامل معانی و شاخه های مختلف و متنوعی چون موسیقیِِِِِِِِِِ، آداب و رسوم، پوشش، ُُزبان و گویش، مذهب، صنایع دستی، ادبیات، فرهنگ، علوم مختلف، مشاهیر و مفاخر و بسیاری از موارد دیگر می باشد. ناگفته پیداست که هر کدام از این عناوین، مباحث گسترده ای را در بر می گیرد و شناسایی و تهیه مستندات و مدارک در این زمینه ها نیز به توجه، تخصص، زمان و بودجه نیاز دارد.

نویسنده: رحیم پوراسد