انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

کتاب روزدهم

انتشارکتاب روزدهم نتایج پژوهشهای مردم شناسی در خصوص آیینها و مراسم ماه محرم درشهرستان ارومیه در قالب کتاب روز دهم به چاپ رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این مطلب گفت: این پژوهش بر اساس مطالعات آیینها و مراسم محرم بعنوان یک فرهنگ عمومی شیعی، توسط بخش پژوهشهای مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از سال  1385 در حوزه جغرافیایی  شهرستان ارومیه در نقاطی مانند شهر ارومیه، روستاهای دیزج تکیه ، عربلوی دره، امام زاده بکشلو و برخی نقاط فرعی انجام شده و نتایج آن در قالب کتاب روز دهم به چاپ رسیده است.

اسداله علیزاده ثبت و ضبط میراث معنوی اعم ازادبیات شفاهی، موسیقی سنتی و بومی، آیین ها و مراسم مربوط به ماههای شمسی و قمری و فنون و دانش های بومی و تجربی مردم و در یک کلام فرهنگ بشری برای نسلهای آتی و حفظ هویت فرهنگی را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح علاوه بر مطالعات میدانی و تهیه عکس از مراسم  طی سه سال ایام محرم که اساس این پژوهش را تشکیل میدهد، به بررسی پیشینه تاریخی هر یک از سر فصلهای مرتبط بر اساس اسناد و مدارک کتابخانه ای پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب نقاط مورد بررسی بر اساس ملاکها و معیارهای مردم شناختی از جمله مرکزیت اجتماع عزاداران، تعدد و تنوع اماکن زیارتی معروف و مولفه ها و شاخصهای ویژه فرهنگی انجام شده اضافه کرد: نتایج این طرح پژوهشی که توسط حسن سپهرفر و با همکاری سیروس علی اکبرزاده و رسول بابازاده و براساس معیارهای شیوه مطالعات پژوهش های مردم شناسی مبتنی بر گفت و شنود، مشاهده بدون دخل و تصرف و اظهار نظر و ضبط و ثبت صورتهای رفتاری فرهنگ مردم منطقه اجرا شده، در چهار فصل و 180 صفحه  از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.

این مقام مسئول درپایان خاطرنشان کرد:ثبت وضبط آیین ها،سنتهاوحفظ هویت های فرهنگی یک جامعه برای آیندگان وتوجه به میراث معنوی که ازنسلی به نسل دیگرانتقال یافته، نقش بی بدیلی در هویت بخشی ،دوام وقوام فرهنگی وتحکیم وفاق منطقه ای وملی خواهدداشت.

منبع: روابط عمومی،امورفرهنگی واجتماعی

پیوند میراث فرهنگی و صنایع دستی در آذربایجان غربی

ابنیه تاریخی آذربایجان غربی مزین به آثار هنرمندان صنایع دستی می شوند.

 

میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت:با اجرای این طرح از ظرفیتهای بالقوه آثار و ابنیه تاریخی، برای آشنایی گردشگران با آثار هنرمندان صنایع دستی  استان استفاده خواهد شد.

اسد اله علیزاده با اشاره به اینکه این طرح به زودی اجرا خواهد شد افزود: این طرح با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی و توسط  معاونت صنایع دستی اداره کل، پیگیر ی و اجرا می شود.

آذربایجان غربی به دلیل داشتن بیش از 1400 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و دو مجموعه جهانی تخت سلیمان و قره کلیسا، همه ساله میزبان جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است که با اجرای این طرح، بازدیدکنندگان این فرصت را خواهند یافت تا از نزدیک با شاهکارهای صنایع دستی استان آشنا شوند.

پیش از این نیز در اقدامی مشابه بنای تاریخی شهربانی ارومیه که در حال حاضر محل استقرار ستاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است بعنوان موزه صنایع دستی مورد استفاده قرار  می گیرد.

 منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

کتابچه معرفی کاخ موزه باغچه جوق

کتابچه معرفی کاخ موزه باغچه جوق ماکو منتشر می شود.


انتشار کتابچه معرفی کاخ موزه باغچه جوق ماکو نخستین  مجلد از مجموعه کتابچه های معرفی آثار شاخص تاریخی  آذربایجان غربی، با عنوان  کاخ موزه باغچه جوق ماکو  توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بزودی منتشر می شود.

 در این کتابچه اطلاعاتی درباره تاریخچه، موقعیت، مشخصات، تزئینات بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق، لوازم زندگی سردار ماکو و کاربری  فعلی اثر به همراه تصاویر زیبایی از تزئینات و گچبری های  داخلی ارائه می شود.

این کتابچه در قطع خشتی و به زبانهای فارسی و انگلیسی توسط اداره کل میراث  فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به چاپ میرسد.

کار تهیه و تنظیم این کتابچه را که در 5000 جلد به چاپ خواهد رسید حسین بحرینی  کارشناس مسئول این اداره کل بر عهده داشته است.

در ضمیمه این کتابچه تصاویری از مهمترین آثار تاریخی–فرهنگی شهرستان ماکو چاپ خواهد شد.

 منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

مجموعه مقالات تمدن های دشت سولدوز

مجموعه مقالات تمدن های دشت سولدوز (اشنویه و نقده) به چاپ رسید.


انتشار مجموعه مقالات تمدن های دشت سولدوزدر این کتاب که ترجمه صمد علیون(خواجه دیزج) و علی صدرائی است، مقالاتی از رابرت هنری دایسون، اسکار وایت ماسکارلا، کایلر یانگ، کارول هاملین، مائوریتس فان لون و اشتفان  کرول، از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.

سولدوز، حسنلو، دینخواه، حاجی فیروز، پیسدیهلی، دالما، عقرب تپه، سه گردان و قلاتگاه  فصول نه گانه این کتاب 316 صفحه ای مصور هستند که به همراه دو پیوست (جنوب دریاچه ارومیه درعصرآهن قدیم) و (گاه نگاری و فرهنگ سه گردان) در 1000 نسخه به چاپ رسیده است.

دشت سولدوز که در 85 کیلومتری  جنوب شهرستان ارومیه و کرانه های رود گدار شکل گرفته و در طول دره ای شرقی-غربی گسترده شده، بعنوان یکی از مهمترین گذرگاه های تاریخی در روزگار باستان، میراث دار تمدن های عظیمی است.

این دشت از دو بخش سولدوز شرقی و سولدوز غربی  تشکیل شده است.

اصلی ترین مرکز تمدنی سولدوز غربی دینخواه تپه است و تومولوس های  چشمه گول(سه گردان)، محوطه و کتیبه قلاتگاه از دیگر آثار تمدنی این بخش به شمار میروند.

کانون کاوش های سولدوز شرقی، تپه عظیم حسنلو است و تپه های اقماری دیگری از جمله تپه پیش از تاریخ حاجی فیروز، پیسدیهلی، عقرب تپه و دالما در این منطقه قرار دارند.

کاوشگران حسنلو و تپه های اقماری آن در دشت سولدوز، به استناد بقایای باستانی و عمدتا ً بر مبنای تحولات صورت گرفته در سبک های سفالی، ده دوره فرهنگی را شناسایی کرده اند.

در این حفاری ها، توالی  دوره های سکونتی بلندی که از اوایل عصر نوسنگی  یعنی زمان شکل گیری نخستین روستاهای کشاورزی در منطقه(هزاره ششم ق.م) تا قرون وسطا را در بر می گیرد، به دست آمده است.

 منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی

کتابچه شمس تبریزی

کتابچه شمس تبریزی منتشر شد.

 همزمان با برگزاری همایش گرامیداشت شمس تبریزی در ارومیه و خوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به منظور معرفی این عارف شهیر اقدام به انتشار کتابچه شمس تبریزی نموده است.

کار تهیه و تنظیم این کتابچه را حسن سپهرفر و سیروس علی اکبرزاده بر عهده داشته اند، شمس تبریزی، آشنایی مولانا با شمس، خصوصیات شمس، مناره شمس و مزار شمس در میان مردم از مهمترین سر فصل های این کتابچه 14 صفحه ای به شمار میروند.

این کتابچه در قطع خشتی و به همراه تصاویری از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی شهرستان خوی به چاپ رسیده و در میان شرکت کنندگان در همایش بین المللی شمس تبریزی که 17 تا 20 آبان ماه سال جاری در ارومیه و خوی برگزار گردید، توزیع گشت.

 منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی