انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)
انجمن یورد

انجمن یورد

سازمان مردم نهاد جوانان (سمن)

موزه سنگ آذربایجان غربی وارد فاز اجرایی می‌شود

به‌زودی؛ موزه سنگ آذربایجان غربی وارد فاز اجرایی می‌شود. 

سه گنبد - ارومیه - Yurd Instituteبه‌زودی فاز اجرایی ایجاد نخستین موزه سنگ آذربایجان غربی در محوطه بنای تاریخی سه گنبد ارومیه آغاز می‌شود. 

مدیر پروژه مطالعه محتوایی 4 موزه در سطح استان آذربایجان غربی با بیان این‌که مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به دوران سلجوقی است و در مدخل آن سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است گفت: موزه سنگ درمحوطه سایت ساخته شده و در آن سنگهای قبر- قوچ های سنگی و پایه ستون های سنگی و.. به نمایش گذاشته خواهند شد. 

عباس بیگی افزود: درحال حاضر طراحی محوطه به پایان رسیده و پروژه به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. برخی از سنگ‌های برجسته و تاریخی استان نیز توسط یکی از اساتید گرافیست و پیکره ساز در حال ساخت است و درموزه به نمایش گذاشته می‌شود.
بنای سه گنبد متعلق به دوره سلجوقی است و در مرکز شهر ارومیه قرار دارد. این بنا از دو بخش سرداب (محل مدفن) و شیون‌گاه تشکیل شده است و دو ورودی مستقل دارد. مصالح آن سنگ، آجر و گچ است و گنبد کم خیزی به شکل عرقچین دارد. شکل نقشه آن از بیرون مدور و از داخل چهارگوش است و دو روزنه در شرق و غرب بنا دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سه گنبد وجود دو قاب تزیینی در جبهه شمالی بنا حاوی مقرنس، گره‌بندی و کتیبه‌های کوفی با نام بانی و سازنده آن است. در ایجاد این بدایع و نگارش خطوط از سنگ‌های کوچک استفاده شده است. سه گنبد به دستور امیر «شیث قاطه المظفری» ساخته شد. معمار بنا «منصور ‌بن موسی» و سال احداث آن نیز 580 هـ‌.ق است.

گفتنی است این برج در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، این بنا آرامگاه بوده و در جنوب شرقى ارومیه ساخته شده است. مقبره یا برج آجرى سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجرى میدانند به این سبب که در مدخل آن سه کتیبه به خط کوفى قرار دارد که آن را از سنگ تراشیده‌اند. 

طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. از نظر معماری این بنا با مقابر قرن ششم هجری قمری بخصوص مقابر مراغه و سایر مقبره های دوره های سلجوقی مشابهت فراوانی دارد. 

بنای تاریخی سه گنبد سکوی بلندی است که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است. 

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

ورود ۱/۳ درصد گردشگران از مرز نخجوان

ورود گردشگران از طریق مرز نخجوان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و سهم این مرز ۱/۳ درصد از کل گردشگران ورودی در سال ۱۳۸۸ بوده است.

گردشگریمحمدرضا پوینده، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در این باره به میراث‌آریا(chtn) گفت: جمهوری خودمختار نخجوان دارای یک مرز جاده‌ای با استان آذربایجان شرقی است که این مرز در طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ پذیرای گردشگران بوده است.

وی ادامه داد: نگاهی به ورود گردشگران از جمهوری خودمختار نخجوان رشد قابل ملاحظه‌ای را در سال ۱۳۸۸ نشان می‌دهد که در آن تعداد گردشگران ورودی به کشور از ۱۳ هزار و ۹۰۱ نفر در سال ۱۳۸۶ به ۱۴ هزار و ۴۱۱ نفر در سال ۱۳۸۷ و سپس ۲۹ هزار و ۷۰۱ مفر در سال ۱۳۸۸ افزایش یافته است.

پوینده افزود: نسبت ورود گردشگران خارجی از جمهوری خودمختار نخجوان، در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال قبل ۱۰۶ درصد و در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ به میزان ۳/۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ورود گردشگران خارجی از این جمهوری حدود یک درصد از کل گردشگران ورودی به کشور در طی سال‌های ۸۶ تا ۸۸ بوده است.

وی متذکر شد: به عبارت دیگر می‌توان گفت یک درصد از کل گردشگران وارد شده به کشور در نیمه اول سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ دارای تابعیت این جمهوری بودند.

گردشگران با بالگرد در آذربایجان غربی سفر می‌کنند

در سومین نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، کلیات طرح راه اندازی سامانه خدمات هوایی با محوریت گردشگری به تصویب رسید. 

گردشگراجرای این طرح که نخستین دفتر خدمات مسافرتی با بالگرد درکشور محسوب می شود، سرمایه گذار و مجری طرح که دانش آموخته رشته هوانوردی است با اخذ مجوز های مربوطه از سازمان هواپیمایی کشور و با هماهنگی فرودگاه ارومیه اقدام به راه اندازی سامانه خدمات هوایی بوسیله بالگرد خواهد کرد. 
در این طرح که با هزینه سرمایه گذار و تامین دو دستگاه بالگرد سبک و سنگین به مرحله اجرا در خواهد آمد بازدیدهای توریستی و ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی توسط یک دستگاه بالگرد سبک با ظرفیت پنج نفر ارائه می شود و خطوط تاکسی هوایی در فضای استانهای آذربایحان غربی و شرقی دایر خواهد شد. 

درفاز بعدی این طرح با بهره برداری از یک دستگاه بالگرد سنگین که قابلیت حمل 1500 کیلوگرم بار و الصاق تجهیزات قابل حمل را دارد، درخدمات آتش نشانی، آمبولانس، تصادفات و حوادث، بازدیدهای مقامات، بازدیدهای تدارکاتی و مهندسی(حمل و نقل دستگاهای سنگین)، تصویر برداری و عکس برداری، خدمات کشاورزی و آموزش خلبانی ارائه می‌شود. 


این طرح با استقبال گسترده اعضای کارگروه بویزه شهرداری ارومیه و دفتر مدیریت بحران استان مواجه شد و شهرداری ارومیه آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام کرد.


همچنین این کارگروه به منظور تسهیل تصویب طرح های سرمایه گذاری درمناطق نمونه گردشگری استان، مقرر نمود پیش از ارائه در جلسه کارگروه طرحهای پیشنهادی در کمیته فنی این کارگروه متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط ارائه و نسبت به اعمال نظرات کارشناسی، اخذ توجیهات فنی و تخصصی و دریافت استعلام های مربوطه از مراجع ذیصلاح اقدام شود.

کلنگ زنی طولانی ترین تله کابین دنیا در ارومیه

کلنگ زنی طولانی ترین تله کابین دنیا در ارومیه همزمان با هفته دولت

ساخت طولانی ترین تله کابین دنیا با مشارکت ارزی دو شرکت خارجی به طول 36 کیلومتر و در سه فاز در ارومیه آغاز خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: همزمان با هفته دولت، کلنگ مرحله اول از نخستین فاز طولانی ترین تله کابین دنیا و مجتمع‌های تفریحی و گردشگری این تله کابین با حضور استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسوولان اجرایی استان در روز شنبه، 6 شهریور ماه در منطقه جانوسلو ارومیه به زمین زده خواهد شد. اسدالله علیزاده تصریح کرد: مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه، از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول 4125 متر ساخته میشود. که ایستگاه جانوسلو با ارتفاع 1500 متر از سطح آبهای آزاد دنیا، را به ایستگاه کوه سیر با ارتفاع 2230 متر متصل خواهد کرد.

علیزاده، سرعت تله کابین در این مسیر را 6 متر بر ثانیه اعلام و اظهار کرد: این تله کابین با 86 کابین 6 نفره ظرفیت حمل 2000 نفر در ساعت را دارد و مدت انتقال گردشگر در این مسیر 17 دقیقه خواهد بود.

ادامه مطلب ...

ارومیه به پایتخت فرهنگی آذربایجان بدل شود

شهردار ارومیه: ارومیه به پایتخت فرهنگی آذربایجان بدل شود.

شهرداری ارومیه شهردار ارومیه گفت: ارومیه با بهره مندی از اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف می تواند خود را به عنوان پایتخت فرهنگی آذربایجان مطرح کند.

ابراهیم بازیان مردم این شهر را یکی از با فرهنگ ترین شهروندان معرفی کرد و اظهارداشت: این مردم شایسته بهترین ها هستند و ثابت کرده اند که می توانند لقب پایتخت فرهنگی آذربایجان غربی را به خوبی به خود اختصاص دهند.

وی اجرای پروژه های مختلف فرهنگی را در این راستا دانست و گفت: می توانیم با استفاده از این پروژه های فرهنگی، نمادهای زیبایی را برای شهر ارومیه ایجاد کنیم که به یادگار بمانند.

بازیان تصریح کرد: ارومیه ظرفیت یک شهر فراملی را دارد زیرا  شرایط ارومیه، شرایط خاص و ویژه ای است و کمتر شهری در جهان است که همچون ارومیه و استان آذربایجان غربی با چهار کشور جهان هم مرز باشد و این ظرفیت می تواند ارومیه را به توسعه نزدیکتر کند.

ادامه مطلب ...